Harmoni

Bastiat HarmoniFör en tid sedan var jag i en jĂ€rnaffĂ€r och köpte lite jĂ€rnprylar. Jag betalade handlaren och han gav mig varorna. BĂ„da tackade varandra. BĂ„da var nöjdare Ă€n vi var innan bytet. De ekonomiskt litterata vet att alla ekonomiska transaktioner sker frivilligt, ty om inte bĂ„da parter kĂ€nner att de tjĂ€nar pĂ„ det skulle inget byte Ă€ga rum. HĂ€ndelsen var pĂ„ det stora hela trivial. Liknande byten sker miljontals gĂ„nger varje dygn pĂ„ denna jord. ÄndĂ„ gjorde den mig faktiskt lite rörd, för jag kom plötsligt att tĂ€nka pĂ„ hur hela vĂ„r komplexa civilisation bygger pĂ„ alla dessa smĂ„, till synes obetydliga, frivilliga handlingar.

NÄgot sÄ vardagligt som att skruva en bult i en mutter frÄn jÀrnhandeln föregÄs av tusentals olika frivilliga transaktioner, sÄ komplexa och sammanflÀtade att de inte gÄr att bena ut ens under en livstid. StÄlet som bulten Àr gjord av kan med lite anstrÀngning spÄras pÄ sin vÀg frÄn gruva, till masugn, till bultÀmne, och slutligen bult. Det Àr oÀndligt mycket svÄrare att spÄra historiken för kapitalet som anvÀnts i hela tillverkningsprocessen: gruvmaskiner, stÄlverk, bultmaskiner, transporter, etc. Bara stÄlverket, till exempel, har byggts med avancerade verktyg och maskiner, vilka i sin tur krÀvde andra verktyg och maskiner för att tillverkas, och sÄ vidare. SpÄrar man det tillrÀckligt lÄngt tillbaka i tiden hamnar man antagligen vid stenyxan, alla verktygs moder.

All denna kunskap, om material, maskiner och processer, finns lagrad hos miljontals olika mĂ€nniskor, som var för sig bara begriper sig pĂ„ sin lilla del. Ingen enda mĂ€nniska kan sjĂ€lv tillverka den minsta skruv. En man gjorde ett tappert försök att tillverka en brödrost “frĂ„n början”. Det misslyckades fullstĂ€ndigt, trots att han fuskade och tog mĂ„nga genvĂ€gar.

Gör tankeexperimentet att vi dokumenterar all kunskap men ersÀtter alla mÀnniskor pÄ jorden med lÀskunniga urtidsmÀnniskor. Hur lÄng tid skulle det ta innan de lyckats lÀsa sig till hur allt ska tillverkas och vÀlstÄndet Äter uppnÄtt vÄr nivÄ? NÄgra tiotals Är? Hundra Är?

Gör sedan tankeexperimentet att vi behÄller mÀnniskorna med kunskapen, men vi tar bort allt befintligt kapital. För att fÄ till stÄnd ett stÄlverk mÄste vi börja med stenyxan. Hur lÄng tid skulle det nu ta att ÄteruppnÄ vÄrt vÀlstÄnd? Antagligen tusentals Är. En enkel stÄlvals har en mycket Àdelt slÀkttrÀd.

Anta sedan att kunskapen och kapitalet finns pĂ„ plats, men att hela det ekonomiska produktionsmaskineriet nu ska centralplaneras. LĂ€mplig mĂ€ngd jĂ€rnmalm ska utvinnas för att kunna tillverka lĂ€mpligt antal bultar, bilar, iPhones, kylskĂ„p, etc. Och koppar, olja, kol, aluminium, skruvar, spikar, trĂ€, plĂ„t, plast, verktyg, maskiner. Det finns givetvis inga “rĂ€tta” mĂ€ngder, men allt ska passa ihop. Det som tillverkas ska vara efterfrĂ„gat och anvĂ€ndas och inte lĂ€ggas i stora slöshögar. Inte heller fĂ„r det uppstĂ„ stora brister och underskott. Alla som försökt lösa detta optimeringsproblem har misslyckats.

Om alla produktionsprocesser Àr omöjliga för en enskild mÀnniska att förstÄ och Äterskapa sÄ Àr problemet att centralt planera och samordna hela ekonomin dubbelt, ja tiofalt omöjligt. Det spelar ingen roll hur mÄnga analytiker man har, hur mÄnga och hur snabba datorer de har. Det förblir omöjligt för ett Àndligt antal mÀnniskor att planera all ekonomisk verksamhet. Och trots att ingen enda mÀnniska kan begripa helheten fungerar det. Denna insikt slog mig hos jÀrnhandlaren och jag kÀnde en plötslig ödmjukhet inför mÀnskligheten, vÄr gemensamma strÀvan, och över hur allt fungerar utan att nÄgon enda mÀnniska har full koll pÄ helheten.

Carl Menger, den österrikiska ekonomiska skolans fader, förklarade att hela den ofattbart komplicerade ekonomiska verksamheten drivs av konsumenternas samlade önskemÄl. Det Àr konsumenternas vilja att betala för bilar och kylskÄp som drar jÀrnmalmen ur gruvorna, deras önskan om vÀrme och ljus som bygger elverk, och drar oljan och uranet ur jorden. Ekonomins entreprenörer liknar undervattenvarelser som med sina tentakler kÀnner efter, testar och erbjuder vad konsumenterna kan tÀnkas vilja ha och dÀrmed skapar nya produkter och lÀnkar i den ekonominska processen.

Det Ă€r för mig ett mysterium att det finns mĂ€nniskor som pĂ„ allvar tror de kan planera samhĂ€lle och ekonomi. Som tror sig veta vad andra mĂ€nniskor behöver och hur det bĂ€st ska göras. Som vet exakt hur mycket ekonomin bör “vĂ€xa”, vilken mat folk ska Ă€ta, hur de ska spara till pension, hur deras barn bĂ€st ska bildas, hur mĂ„nga benbrott som kommer intrĂ€ffa, hur mĂ„nga ingenjörer som behövs, hur mĂ„nga raketer som bör skickas ut i rymden. Kanske Ă€r det deras brist pĂ„ ödmjukhet inför svĂ„righeten att tillverka en skruv som gör att de kan hĂ„lla pĂ„ och peta i det ekonomiska maskineriet, ömsom kasta grus i det, ömsom hĂ€lla olja pĂ„ det, sparka pĂ„ det, förbanna det och samtidigt gladeligen Ă„derlĂ„ta det. Dessa mĂ€nniskor, som uppenbarligen drivs av nĂ„gon form av hybris, missriktad vĂ€lvilja, eller ren ondska, befinner sig sjĂ€lva utanför produktionen men anser sig ha rĂ€tt att styra, stĂ€lla och plundra hederligt, produktivt, folk. De förstĂ„r eller bryr sig inte om att frivilliga handlingar Ă€r sjĂ€lva grunden för civilisation. Det sĂ€ger en hel del om hur robust det mĂ€nskliga samarbetet Ă€r, dĂ„ det trots alla dessa parasiters idoga kletande bara hostar lite, tar en omvĂ€g och tuffar vidare pĂ„ sin vĂ€g att förgylla den mĂ€nskliga tillvaron.

Somliga politiska filosofier lever pĂ„ att uppfinna motsĂ€ttningar mellan olika grupper i samhĂ€llet. Till exempel mellan arbetare och företagare, mellan rik och fattig, mellan mĂ€n och kvinnor, och sĂ„ vidare. Bastiat förklarade i sin oavslutade uppsats Ekonomiska harmonier (1850) att det inte finns nĂ„gon motsĂ€ttning mellan den enskildes strĂ€van och ”samhĂ€llets bĂ€sta”. Visserligen kan inte alla ens i ett fritt samhĂ€lle fĂ„ allt de vill, men det fria samhĂ€llet kĂ€nnetecknas av samarbete snarare Ă€n konflikt. En individ kan bara gynna sig sjĂ€lv genom byten, vilka pĂ„ grund av sin frivilliga natur Ă€ven kommer att gynna motparten. En företagare behöver sina anstĂ€llda, de anstĂ€llda behöver sina arbetsgivare. De fattiga blir rikare nĂ€r de rika producerar för de fattiga. SĂ€ljare behöver köpare, köpare behöver nĂ„gon att köpa av. MĂ€n behöver kvinnor, kvinnor behöver mĂ€n.

Ett fritt samhÀlle Àr ett harmoniskt samhÀlle. MÀnniskor Àr ömsesidigt beroende, de vet det, och uppskattar det. Handlaren tackar sin kund, och kunden tackar sin handlare. Och ingen vet hur, men allt bara fungerar.


http://www.youtube.com/watch?v=kidWBeyOMA0

15 reaktioner pĂ„ ”Harmoni”

  1. En mycket bra artikel! Har sjÀlv förundrats över hur komplext det Àr, hur bra det fungerar och att staten enbart Àr grus i maskineriet.
    Jag skriver pÄ lager och publicerar lÄngt mindre Àn hÀlften, för att skicka in det dÀr det passar. Minns inte om jag publicerat det hÀrt. Nu var detta inlÀgg sÄ vÀlskrivet att jag inte ens behöver komplettera med mitt alster.

    Jag tror att denna typ av artiklar, kan vara en bra introduktion för ”utomstĂ„ende”, dvs de som Ă€r verkliga etatister, för att det kan fĂ„ dem att tĂ€nka sjĂ€lva och inte kĂ€nna sig angripna för sin villfarelse…

  2. Äh, blev ett litet fel: Skriver pĂ„ lager, men minns inte om jag publicerat nĂ„got liknande som det Klaus Bernpaintner skrev, skulle det vara. Egentligen en onödig rĂ€ttelse, men bara för att slippa onödiga kommentarer…

  3. Precis som djuret eller plantan eller svampen i djungeln har noll aning om hur allt det dĂ€r runtomkring funkar, hur solen rör sig, frukterna mognar, trĂ€den vĂ€xen m.m. Och behöver inte veta det. Bara lösa sin egen uppgift och anpassa sig till eventuella förĂ€ndringar i det dĂ€r ”resten” av sĂ„nt som finns. MĂ€nniskan har inte heller mer överblick över hur ”allt det dĂ€r” gĂ„r till. Vi kan inte ha det. SĂ„ man bara köper en bult i butiken för en spĂ€nn istĂ€llet.

    En hjÀrna kan inte uppleva mer Àn vad en hjÀrna kan uppleva. Att försöka veta vad ett helt kollektiv vet, Àr omöjligt. Informationen om flera hjÀrnor fÄr helt enkelt inte plats i en enda hjÀrna. Individen kan inte bli fler Àn en stycken.

    ”Individ” betyder förresten uppenbarligen odelbar. Vilket ord bör anvĂ€ndas för motsatsen som iaf jag alltid syftar pĂ„ nĂ€r jag anvĂ€nder ordet individ: ”okollektiviserbar”?

    1. Att jmf mÀnniskan med djur, svampar etc Àr farligt och fel. SÄdant leder till materialism och smÄningom totalitarianism.
      Finns ingen grÀns för vad mÀnniskan kan veta/förstÄ; det hör till vÄr konstitution. Vad Àr förutsÀttningen för mÀnniskans liv Àr frihet; detta begrepp kan inte förstÄs om vi tror mÀnniskan Àr av naturen. Begrepet visar vÄr andliga natur.
      Frihet mÄste rÄda i individens liv, liksom i nÀrings- och kulturliv; det Àr nÄgot vi kan förstÄ i takt med att vi evolveras och nÀrmar oss uppfattningen om mÀnniskans sanna natur.
      MisessÀllskapet hÀr Àr ett bra ex pÄ naturlig och sund mÀnniskoutveckling. Att jÀmföra oss med svampar, djur etc leder bakÄt till en mörk historia.

      1. Sorry; ”Frihet Ă€r förutsĂ€ttningen för ett sunt mĂ€nskligt liv” menas istĂ€llet för ”Vad Ă€r…”

  4. Inga PK-anstrukna har svarat hÀr, som vanligt nÀr det gÀller verkligheten.

    En kort Bravo fĂ„r överdrivna plus, men mitt motiverade ett enda. Vad beror det pĂ„? Nej, jag Ă€r inte avundsjuk…

    1. Jag tror att det beror pÄ att mÀnniskor, pÄ gott och ont, bedömer texter inte bara pÄ grund av innehÄllet, utan ocksÄ beroende pÄ vad författaren har skrivit tidigare.

    2. Om man tÀnker sig att man vill kontrollera detta frivilliga samspel av oÀndliga överenskommelser och nÀtverk dÀr trÄdar kommer till och andra försvinner, Àr det bara att inse att den enda kontroll som gÄr att göra Àr att strÀnga in allt detta. Problemet blir bara att om man stÀnger in nÄgot som stÀndigt vÀxer, vad hÀnder dÄ? Antingen kvÀvs det eller exploderar.

  5. Men visst gĂ„r det idag – med it och internet – att bilda frivilliga och gemensamma organisationer, som minskar risktagandet, eliminerar mellanled, optimerar logistiken och minskar transaktionskostnader. NĂ€r t.ex. far- och morförĂ€ldrar i tusental runt om i landet, sĂ€ljer och överlĂ„ter sina befintliga bostĂ€der (bl.a. till barngenerationen), sĂ„ kan de – sĂ„som prosumenter (bestĂ€llnings-producerande konsumenter) – exempelvis bilda gemensamma organ – likvĂ€l som att entreprenörer och riskkapitalister lĂ€nge har bildat företag med anstĂ€llda utförare (arbetare).

    Inte minst för att med rĂ„ge trygga sin egen pensionstrygghet – likvĂ€l som forntida generationer gjort (genom att skaffa mĂ„nga barn). Genom gemensamma organ och tillitsavtal sinsemellan, sĂ„ kan de lĂ„ngtidsplanera för byggandet av bostĂ€der till barnbarnen (tillsammans med barnen och barnbarnen förstĂ„s). DĂ€r de dĂ„ i god tid kanske har 5 – 20 Ă„r pĂ„ sig.

    Med en liten del av var och ens nya brukskapital – nĂ€r de sĂ„lt sina stora bostĂ€der och köpt mindre – sĂ„ kan de sĂ„som relativt sĂ€kra brukskapitalister (som tryggar sin pension nĂ€r sĂ„ smĂ„ningom barnbarnen avbetalar för sitt boende), konkurrera med risktagande spekulanter pĂ„ ”spotmarknaden” – genom att i god tid och gemensamt köpa upp kommande och vĂ€xande rĂ„materialen till husen (skogsfastigheter, nedlĂ€ggnings-tegelbruk, jordbruksfastiger (för byggnads- och odlingsmark runt husklustren) osv… osv…

    Under tiden kan de som sĂ„ önskar inom gemenskapen ((med barn och smĂ„barn), jaga, fiska, bygga sommarhus i skogen osv. SĂ„som prosumenter sĂ„ bestĂ€ller de (och planer logistiken mm.) för avverkning av trĂ€virket mm., och som i god tid vĂ€lpanerat för alla berörda, skickas till sĂ„gverk – tork – husfabrik – snickerier osv… För att sedan förtidsplanerat ”köpas” tillbaka med optimal logistik skickas till resp. husklusteromrĂ„de med pendelavstĂ„nd till resp. stadsomrĂ„de…

    Bruksapital kan ju dessutom anvĂ€ndas för att bygga stora segelbĂ„tar, dĂ€r bĂ„tarna i t.ex. oktober med en del av barnen, barnbarnen, gĂ€sterna och skörden, slakten, jakten mm. (likt vikingar och flyttfĂ„glar) kryssar lĂ€ngs strandlinjen söderut under 1 – 2 mĂ„nader och bygger eller hyr liknande i olika sydomrĂ„den. För att sedan starta resan norrut i mars/april osv… osv…

  6. NÀr man lÀser texter sÄ kan man ibland dras in, som in i en histora. Man ser jÀrnhandlaren och kunden, man ser flödet av tÀnkande, konstruktion, fabriker, hÄrt arbete, smart arbete. En konstant uppÄtgÄende rörelse av mÀnsklighet.. tja harmoni. Varje gÄng ni ser en text som denna, glÀdjs mina vÀnner, glÀdjs.

    Uno Hansson har gjort det och visar en annan historia. TvÄ fina historier i en trÄd. Jag bugar djupt.

  7. För att utöka ovanstÄende trÄds etatistsfriande You Tube-framtidssaga? lite mer, sÄ vill nog en del av de tusentals 40-talist-grandparents som överlÄtit barnfamiljebostaden och har kapital över, fÄ avkastning tidigare Àn om tiotalet Är nÀr barnbarnen börjar avbetala.

    PĂ„ You Tube-videon bör det dĂ„ visas hur en del av de samverkande prosumenterna börjar med att köpa upp ekskogar och bygga vind-/solkraftverk i nĂ„gorlunda nĂ€rhet till dessa. Ekskogar som nu Ă€gs av Ă„ldrande ensambönder – och dĂ€r det inte har avverkats pĂ„ generationer – finns bl.a. nĂ€ra mitt förĂ€ldrahem. Förr anvĂ€ndes ekvirke för stora segelfartyg – som numera bör kunna kompletteras vĂ€tgasdrift – och som pĂ„ videofilmsagan ganska omgĂ„ende visas anvĂ€ndbara för kryssningar lĂ€ngs strandlinjen söderut och Ă„ter – för att bl. a. presumt leta vinterboendeplats pĂ„ södra halvklotet.

    Det kan dĂ„ visas hur elenergin frĂ„n sol och vind – i form av behovsstyrd lagringsbuffert – anvĂ€nder jĂ€rnvĂ€gslokvagnar – pĂ„ rĂ€ls med ca 8 graders? lutning – som kanske via rĂ€lstĂ„g frĂ„n ekskog via sĂ„gverk och vindkraftspark – Ă€r hĂ„rt lastade med det tunga ekvirket (under tiden som ekvirket ju Ă€ndĂ„ skall sol-/vindtorkas).
    http://www.gizmag.com/ares-rail-energy-storage/28395/

    Behovstyrt frĂ„n bĂ„tvarvet vid havskusten sĂ„ skickas Ă€ven jĂ€rnvĂ€gsvagnarna lmed last lĂ€ngs sluttningen till nĂ€rliggande flod dĂ€r de lastas pĂ„ prĂ„mar som logistikstyrt flottas under mot bĂ„tvarvet samtidigt som lagrad elenergi behovsproduceras lĂ€ngs det sluttande planet ner mot bĂ„tvarvet. Förhoppningsvis sĂ„ behöver pĂ„ sĂ€tt -eller ett myller av andra sĂ€tt – alltsĂ„ inte grandparents vĂ€nta pĂ„ Ă„terbĂ€ring – och pensionstrygghet – i tio Ă„r innan barnbarnen kan börja Ă„terbetala. Förhoppningsvis tar det betydligt kortare tid innan kryssningsbĂ„tar in masse kan börja slussas ut frĂ„n varven.

    Detta kan kanske vara en You Tube-filmsaga för vuxna dĂ€r Ă€ven etatistisk vĂ€lfĂ€rdsövertrygghet mer och mer – och steg för steg med alternativa framtidssagor Ă€ven kan övertyga socialistkramarna till att vĂ„ga vĂ€xa upp genom att lĂ€mna sargen… eller?

  8. Vem – eller vilka – som sĂ„ vill fĂ„r naturligtvis kopiera och remixa ovanstĂ„ende text, och mer Ă€n gĂ€rna enskilt – eller ned min medverkan – göra filmsagor eller vad som med ovanstĂ„ende idĂ©er…

    mvh Uno Hansson

  9. Denna och liknande filmatiserade framtidssagor? med försök att omskola vĂ€lfĂ€rdskramare m. fl., som av rĂ€ttvisefascism – i form av att ”alla skall med” samtidigt och frĂ„n början – bör kanske kunna delfinansieras via Kickstarter – eller annan Crowdfunding…

    NĂ€r – under historien – har alla varit ense och med pĂ„ förĂ€ndringar och nyskapande frĂ„n början?!?

LĂ€mna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *