Tur att alla får utbildning

Det är en faslig tur att vi har allmän skola i Sverige. Och att historia är kärnämne. Den gedigna utbildningen ger ungdomarna redskap att genomskåda totalitära ideologier. Därmed kan vi känna oss trygga i att mänskligheten undviker att göra samma misstag om och om igen. En undersökning om grundskoleelevers kunskap om kommunismen visar

95 procent känner till Auschwitz – men 90 procent känner inte till Gulag.
90 procent vet inte vilken utländsk huvudstad som ligger närmast Stockholm.
50 procent vet inte att Berlin är huvudstad i ett land vid Östersjön.
82 procent tror inte att Vitryssland är en diktatur.
56 procent av grundskoleeleverna svarar ”Vet ej” på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska.
43 procent tror, att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre. En femtedel tror, att det är inga alls eller färre än tio tusen.
40 procent anser att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen.
22 procent anser att kommunismen är ett demokratiskt samhällskick.
Begreppet kollektivisering ses som positivt och associeras till exempel med ”kollektivtrafik”, ”att göra saker tillsammans”, ”alla får det lika bra”.

16 reaktioner på ”Tur att alla får utbildning”

  1. En god vän, 28 år, kände inte till att det finns en konflikt mellan judar och muslimer (israeler och palestinier, en 64:årig långkörare i alla utrikesnyheter). Och han bor i Malmö där det varit en het fråga i massmedia efter kommunordförandens antisemitiska antydningar och vissa muslimers hot mot judar. Han har ytterst vaga föreställningar om kalla kriget, kände inte till att det går att med raketer skicka kärnvapen till andra sidan jordklotet, trots att han då tänkte söka en tjänst i Försvaret.

    Nåväl, han tar ingen politisk ställning heller. På ett sätt är det mycket bra att folk fjärmar sig från den där politiska världen och ytliga tolkningar av historien. Vad jag förstår var folk till mans intensivt engagerade i ”folkrörelser” under 1930-talet, och det gick inte så bra. Att folk rycker på axlarna och ägnar sig åt sina verkliga liv istället underminerar statens legitimitet.

    Apropå Östersjöns geografi berättade en annan att hon och en väninna skulle till Tyskland, så de tog färjan till Svinoujscie och fann sig tvungna att fråga i hamnen där: ”What country is this?”

  2. Är Vitryssland verkligen ”mer” diktatur än alla andra ”västdemokratier”?

    Den tidiga amerikanska republiken kan väl inte ha kallats demokrati i dess egentliga bemärkelse. Republik med demokratiska inslag kanske. Och mer marknadsekonomiskt än så har väl inte ett västerländskt land varit efter kristnandet?

    Kommunismen kan väl sägas vara demokrati i dess slutfas? Där pöbelväldet styr även inom näringslivet.

    Så de tre punkterna har de rätt i enligt mig. Men sannolikheten är såklart stor att de inte tänkt på samma sätt som jag 😉 Demokrati är lika med dubbelplusbra och snuttegull på det nyspråk de lär sig i skolan.

  3. Kan liksom Egensinnig del med av egna erfarenheter:
    Ett färskt exempel angående okunskap om kommunismen är en kvinna som är 30+, högskoleutbildad (naturvetenskap), arbetar på heltid för centerpartiet och har varit medlem i partiet sedan tonåren. Även ställt upp som valbar till kommunfullmäktige. Hon visste inte vad planekonomi var och kände inte heller till Sovjets lilla fina experiment med kollektivjordbruk (då är ändå jordbrukspolitik en kärnfråga för C).

    När jag var med i ett politiskt ungdomsförbund i för 7-8 år sedan fick jag förklara för en kamrat att New York ligger i USA och därefter förklara vad det är för skillnad på USA och England. En annan klassiker är okunskapen om att katoliker är kristna. Eller folk som tror att det var vikingatid på 1500-talet och liknande galna placeringar av historiska epoker och händelser. Folk är idag helt enkelt ointresserade av historia verkar det som.

    Jag minns att jag läste någon text av någon libertarian (minns ej vem) som menade på att historia började skrivas ned och ”läras” ut för att stärka statens legitimitet. Den tesen stämmer säkert. Men nu har vi gått in i en ny fas, den mångkulturella antisvenska/antivita fasen där nationalkänslan ska utrotas och lämna plats åt den kommande världsstaten. Därför fokuserar man uteslutande på Hitler och nazisterna och deras krigsbrott (och spetsar med rena rövarhistorier) då nazismen kan kopplas till nationalism. De vill ”lära” oss att om man är emot den annalkande världsstaten (och dess förstadium EU och FN) och massimport av parasiter från hela jorden så är man nationalist; är man nationalist så är man nazist; är man nazist så vill man göra tvål av människor och gasa 6 miljoner judar och skrika heeeeeil i timmar åt en galning med konstig mustasch.

    Jag tror alltså inte att staten har ”misslyckats” att skola de yngre generationerna. De VILL ha oss fördummade och trendiga. Faktum är att Hitler i sina bordssamtal drar upp planerna för de underkuvade östslavernas framtid (de skulle vara slavfolk åt tyskarna efter kriget hade han för sig), han talar bland annat om farorna som kan uppstå om slaverna lär sig någonting om sin historia; helst skulle de inte lära sig läsa alls, bara arbeta och lyssna på musik. Låter det bekant?

    Nu kan historieskrivning och bildning helt plötsligt bli FOLKETS vapen. Vi bör plocka upp det vapen de har kastat och använda det mot staten och bankmaffian. Jag tycker verkligen du Klaus ska göra allvar av din idé att skriva en populärhistorisk bok om Sveriges (det stycke mark vi numera kallar Sverige) historia ur ett frihetsperspektiv.

  4. Dacke, Ursäkta men jag tycker det är mycket bigott svammel i ditt sista inlägg. Vad menas med ”gått in i en ny fas”? ”kommande välfärdsstat”, Sverige är väl redan en sådan?

  5. Patrik: vad är poängen med att kritisera någon utan att säga vad det är du kritiserar? Ingen lär sig något av inlägg i stil med ”du e dum”. Förresten var det världsstat han skrev, inte välfärdsstat.

  6. Jag arbetade ca ett decennium i en av de statligt reglerade indoktrineringsinstitutionerna.

    Trög som jag kan vara ibland så tog det några år innan jag insåg att alla kan inte bli civilingenjörer eller läkare oavsett vad vi lärare gör. Trots den magnifika och underutnyttjade mänskliga hjärnan. Att påstå något sådant är i själva verket respektlöst enligt mig.

    Att lyssna på socialistiska politiker som hävdar att alla skall gå på högskolor och universitet blir inte annat än idioti, hyckleri eller verklighetsfrånvänt.

    Jag arbetade på högstadiet i huvudsak. Det dessa vänsterpolitiker och stora delar av den indoktrinerade befolkningen glömmer är att det inte är så enkelt att antingen är man särskoleelev eller också är man som de flesta.

    Det är givetvis flera aspekter som avgör om man får gå på särskola eller ej men ett av kriterierna är IQ under 70. Egen läroplan massvis med resurser, egna gymnasieutbildningar osv. Om du då har 71 i IQ eller 78 eller tom 85. Ja då går du med samma krav som de blivande civilingenjörerna. Faktum är att ca 15% av befolkningen har IQ 85 eller lägre. Abstraktionsförmågan är inte enorm bland rätt stora grupper av befolkningen.

    Med det sagt är det ingenting annat än en tragedi att inte ”enklare” arbeten får mer respekt i vår tid och ännu sorgligare är det att vi har sådana enorma skatter att det inte går att försörja sig på sådana arbeten i någon större omfattning. Ha detta i åtanke när ni hör arbetslöshetssiffror och sjunkande ”kvalité” på universitetsstudenter nu när minst hälften skall genomföra en sådan sk högre utbildning.

  7. Dacke ”fasen där nationalkänslan ska utrotas och lämna plats åt den kommande världsstaten.”

    Jag ser fram till en värld utan gränser där alla dugliga kan åka vart de vill och arbeta för vem de vill.

  8. Jag tycker det verkar som om hantverkare tjänar bra med pengar, kanske särskilt i Sverige. Å det är väl just för att såna ”skitjobb” ses ned på och att de därför inte har så mycket konkurrens, utan tvärtom ofta har en kö med väntande kunder. Nog för att hantverksjobb kräver hög kompetens, men den sitter mer i det konkreta än i det abstrakta och fastnar därför inte på val av IQ-testens gåtfulla figurer.

  9. Dacke, jag håller med om att demokrati är ”kommunism light”, och fröet till det kollektiviserade samhället. Den kommunistiska staten är demokratin i sin fulla blom

    Boken är påbörjad, men kommer ta ett tag att färdigställa.

  10. PerKQ ”Jag ser fram till en värld utan gränser där alla dugliga kan åka vart de vill och arbeta för vem de vill.”

    Jag också. Men det kommer du garanterat inte att få göra i det 1984-samhälle som fuskeliten vill skapa efter att de har utplånad nationalkänslorna.

    Jag vill också döda national_staterna_. Men inte genom att döda mig själv, min släkt och mina fränder och dess kultur. För mig är det en självklarhet att nationen är en förlängning av den egna familjen/släkten. Denna gemenskap är ingenting som staten har skapat, snarare kapat, parasiterat på och möjligen format till viss del. För mig personligen är Småland och Norden lika mycket nationer som Sverige. Men vare sig vi vill det eller ej så är svenskars starkaste identitet just nu _Sverige_. Och de enda som just nu tjänar på att bryta ner denna identitet är de som arbetar för större och starkare stater.

  11. De som hävdar att nationalismen håller på att utrotas, är bara sverigedemokrater och liknande vilka vill ha tillbaka den oscarianska punschpatriotismen som var liktydig med militärparader, marschmusik och skålar.

    Och har delvis lyckats med det.

    2010 firades t.ex. 300-årsminnet av att Magnus Stenbock dränkte de sista skånsk-danska förhoppningarna om en återförening i blod, med militärparader och svenska fanborger vid hans äreminne i Helsingborg.

    Fy fan.

  12. @Egensinnig
    Jag räknar snickare till ett mer krävande hantverksyrke. Inte vad jag tänkte på i första hand. De snickare jag känner är egenföretagare och skulle nog med en annan uppväxt vara civilingenjörer eller liknande.

    Att det är sådan efterfrågan på hantverkare och att de tjänar såpass som de gör beror på ROT avdragen. De gynnas extremt mycket på andra näringars bekostnad.

  13. Halsingen

    Nation och stat har inte nödvändigtvis någonting med varandra att göra. Ta den judiska nationen som ett extremt exempel i modern tid (fram till staten Israels grundande).

  14. Vad gäller nationalstater är det 1800-talsuppfinning. Det har tidigare aldrig funnits någon samhörighetsskänsla med ett land. När våra kungar var ute och slogs var de flesta soldater legoknäktar från alla möjliga länder i Europa. Skulle du fråga en sådan legoknekt på 1700 om lojalitet till en kung just för kungens skulle skulle de skratta åt något sådant och betrakta denne som en idiot. Lojalitet kände man bara mot den som betalade ens lön. Således kunde t.ex. en tysk med fördel kriga mot andra tyskar om den svenska kungen betalade honom bra.

    Om vi går till frågan om en enda världsstat så vill EU kunna beskatta varje enskild medborgare i EU direkt och samma tankgångar går även i FN. Förstå hur förödande detta är. När det väl är genomfört då har vi bara en enda ideologi kvar på jorden – slaveri.

  15. Världsstat verkar alltid ha varit en aktuell fråga. Romarriket och dess återskapande. Romerska Riket av Tysk Nation. Napoleon. Och Hitler sägs ju haft Rienzi som favoritopera. Mellan antik och modern tid var latin världsspråket, och furstarnas statsgränser hade föga att göra med nationer. Nationalstaterna verkar ha varit ett mellanspel, och ett blodigt sådant. Som dessutom präglas av att stater utplånat nationer (som dialekter) för att likrikta dem till rikstyska och rikssvenska o.s.v. Hur många hundra Européiska nationer har inte förintats under de senaste 200 åren? ”National”statens förintelse av nationerna fortsätter i om något accelererande takt. Och inga hejar på det mer än de s.k. ”nationalisterna”, de som vill offra nationen på statens altare.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *