Veckan som förgick, v. 20

mast
Med lite god vilja ser man att det är Putin

En mastig vecka ligger bakom oss. Ryska agenter har fortsatt jobba övertid på att undergräva svenska folkets gedigna förtroende för sina överherrar, den demokratiska ideologin och de skattesubventionerade massmedierna. Den svenska beredskapen har stresstestats och funnits, som alltid, vara definitionsmässigt god.

Ryssen kommer — igen!

Fyra kommunikationsmaster har varit på tapeten. SVT sammanfattar händelserna föredömligt. I söndags knäcktes Häglaredsmasten som står utanför Borås. Någon hade skruvat bort bultar som fäster vajrar som håller masten uppe. Sabotage alltså. Terrorforskaren Hans Brun slår fast att det förmodligen var ”främmande makt” som ligger bakom och han vet vilken makt det är:

– Det är ju bara Ryssland i så fall som skulle kunna tänkas ha intresse av det

Det finns bara en sak att göra nu: Gå med i NATO helst igår!

Rysslands ambassad svarar på sin facebooksida med välförtjänt sarkasm:

Det är beklagligt att personen som utger sig vara en seriös oberoende analytiker, i sak utan svårighet råkar ställa sig bakom konspiratoriska teorier med uppenbar antirysk undertext. Vi är övertygade om att varje svensk med sunt förnuft kommer endast att le föreställande sig ryska agenter” som ”förbereder sig till ett krig” genom att skruva av bultar från en TV-mast i en avlägsen svensk trakt.

Denna historia som känns inspirerad av James Bond-filmerna, hör förresten hemma i Sverige där man olyckligtvis etablerat en tradition att regelbundet leta efter ”ett ryskt spår”. Det räcker att erinra sig om händelserna år 1983 när svenska militärer förväxlat ryska ubåtsignaler med ljud från minkar. Eller en annan uppseendeväckande kampanj kring ubåtsjakten 2014, som också blev inget annat än pinsam förvirring.
Vi anser att Hans Brun bör avstå från att tävla med sina militära kollegor i antirysk mytbildning utan leta efter svar på verkliga utmaningar och problem, vilka fordrar i första hand en objektiv bedömning och dialog.

Rysskräcken späddes på med ytterligare två mastlarm. Det visade sig att en mast i Tranemo tidgare fått en signalkabel kapad. Och att en mast på ett vattentorn i Falköping fallit. Tyvärr var man tvungna att konstatera att masten i Falköping fallit av utslitning och inte av åverkan från spetznas. Trist.

Mastminister Ygeman beordrar Teracom att se över bevakningen på sina 600 master runtom i landet, men lovar att han har förtroende för ledningen.

Orgonit!

Den fjärde masten var utanför Skutskär. Någon hittade ett misttänkt föremål stort som en tennisboll. Polisens bombgrupp tog sig till platsen. Föremålet var ett stycke ”orgonit” utplacerat av ”Henrik”…

och han är i 40-årsåldern. Han har flickvän, är småbarnsförälder och har ett vanligt jobb. De senaste åren har han placerat ut flera hundra orgoniter runt ett 100-tal mobilmaster i Gävleområdet.

Orgoniten är en bit plast vari man gjutit in metallskrot som används inom New Age rörelsen. Den har den goda egenskapen att omvandla masternas negativa energi till positiv energi.

Redaktionen trodde först att orgoniten används som drivmedel i orgonboxar, men det tycks inte vara fallet, även om fenomenen är relaterade.

Helikopterpengar ska rädda inflationen

Vice riksbankschef Cecilia är så klart besviken över att inflationen vägrar nå upp till det heliga nonsensmålet 2 procent. Men hon vet på råd: ge alla svenskar massa snabba cash så de kan konsumera och driva upp inflationen!

Idén härstammar från socialdemokraten Milton Friedman. Den är så imbecill att centralbanksfolk älskar den. Och DN älskar den också och har förärat den med en fin illustration med rubriken ”Så funkar helikoptersläpp”. Den förklarar att det är oklart hur effektivt det är att Riksbanken släpper sig, det hela beror på vad undersåtarna gör med pengarna. Sämst är om de betalar av sina lån, för det påverkar inte BNP. Bäst är om undersåtarna köper svensktillverkade varor eftersom det påverkar både BNP och inflationen.

Cecilia, du är en idiot. Och inflationsmål är idiotiskt. Ni passar bra ihop.

Pengar är till för att rullas

Lyckligtvis är det inte bara i Sverige som pengar försvinner. I Nigeria kan pengar öronmärkta för förhandling med terrorister (huh?) ha flyttats till ett grannland och sedan ”kommit på avvägar” (dubbel-huh?). Ett finare sätt att säga att någon byråkrat tog pengarna och schappade. Det enda vi kunde önska är att våra politrucker också hade mage att schappa efter att de försnillat våra pengar så vi sedan kunde få vara ifred, men icke. Istället blir det riksdagspension på drygt 5 miljoner för att kunna ägna sig åt auryueueviuidisk, äh, nån ****** massageform. Kul att vi kan sponsra din hobby, verkligen. Kul. Måste känna skönt att du vet att du försörjer dig själv, och kan skapa något av värde. Bra för självkänslan och själen. Vi skulle kunna fortsätta, men det är ju faktiskt ingen som lyssnar. Lycka till med livskrisen!

Luftfartsverket stänger luftrummet

Vi tror faktiskt inte ett jota på att det var ”planerat servicearbete” som stängde svenskt luftrum i veckan, genom att slå ut datakommunikationen. Åtminstone tycks konsekvenserna ha varit någorlunda oplanerade. Vi tror dock inte heller att det var ryssbjörnen (då denne var upptagna med att fälla radiomaster och placera ut orgon-kristaller). Nej, vi tror det rör sig om något så enkelt som att det inte finns tillräckliga ekonomiska incitament för att undvika dylikt. I teorin kan ju en statlig myndighet avkräva en annan statlig myndighet ansvar. I teorin kanske man kunde bötfälla luftfartsverket för händelsen. Det roliga som händer då är att för att betala böterna, kommer luftfartsverket behöva mer pengar från statsbudgeten, och får sålunda tilläggsbudget för att de klantat sig.

I sann Rothbardiansk anda tänker vi hävda att privatisering av alla fyrar (luftfyrar så väl som havsfyrar) inte är en särskilt akut libertariansk fråga. Men även icke-akuta frågor lyder under ekonomiska lagar, och det enda sättet att garantera att inte svenskt luftrum stängs p.g.a. klantigheter är att göra det mycket dyrt att vara klantig. Precis som det enda sättet att garantera att tågen någonsin går i tid är att göra det mycket dyrt att inte hålla spåren fungerande. Men vi är rätt säkra på att ingen kommer få för sig att privatisera Bananverket, ty vem skulle bygga all räls? Särskilt nu, när det är dags att spendera nationens samlade besparingar på en tågbana som ingen behöver, är det extra viktigt att det görs av en statlig myndighet, för att garantera minimal avkastning på maximalt politiskt poserande. Det enklaste vore nog helt enkelt att betala Banverket och rörda planeringskommittéer för att jobba hårt på kaffedrickandet i 5-6 år, så blir det så mycket enklare att lägga ned projektet när pengarna är slut, eller lönsamhetskalkylerna till slut har penetrerat även de tjockaste byråkratpannbenen.

Sveriges smartaste myndighet

Vi noterar att såhär i stöldåterbärings-tider så är det uppenbart att staten på en punkt inte är helt bakom flötet. Just när det gäller att se till att medborgerskapet så smärtfritt och enkelt som möjligt kan bli av med majoriteten av sina inkomster, har man sett till att utveckla fungerande tjänster och service. Skatteverket fortsätter att vara en av sveriges mest välfungerande myndigheter, verksamhetsmässigt sett. Kom nu ihåg att anmäla ett konto som ni vill ha tillbaka lite av er egen lön till, om ni mot förmodan har betalat mer än vad nomenklaturan kräver i tribut. Vad gäller ”dunderrekord” tycker vi det skulle vara hysteriskt underhållande att se vad skatteverket skulle göra om 5,9 miljoner människor råkade glömma att skicka in sin deklaration samma år. Vi håller dock inte andan i väntan på att det inträffar

Får kvinnor sämre vård?

Enligt Frida på GT är det så. Och det är ”Sjukt. Så sjukt.”

Hon har lusläst vetenskapliga rapporter som alla hävdar att män får bättre vård, och deras vård kostar mer pengar, och de slipper åka mellan olika BB som avvisar dem för att få komma in och föda.

Är detta sant? Får kvinnor sämre vård? Ingen aning. Dagens ”vetenskap” är så besudlad med genusperspektiv att vi nog inte bleve klokare även om vi som Frida lusläste all denna ”vetenskap”.

Men om det är sant så finns det åtminstone en rimlig förklaring som består av två delar: (1) Kvinnor har en tendens att rösta på stora snälla välfärdsstater inklusive centralplanerad sjukvård. (2) Centralplanerad sjukvård prioriterar dem som bidrar mest i skatt, och det är  män. Staten har mindre nytta av dem som bidrar mindre till välfärden.

BB är i alla fall en del av vården där kvinnor får betydligt mer pengar än män. I alla fall tills vetenskapen kan korrigera den biologiska defekt som gör det omöjligt för staten att kräva att män att delar lika på barnafödandet.

Vem vet, kanske är det en verklig skillnad mellan mäns och kvinnors vård. Och det är tragiskt att det är svårt att få plats på BB under sommaren. Vi har vår idé om lösning. Frida har en annan:

Så kvinna: Höj din röst när du behöver vård. För vården är inte jämställd. Politiker: Vidta åtgärder nu!

Vi misstänker att det är ungefär lika effektivt som att stå i en sovjetisk brödkö, höja rösten och i rättvisans namn kräva att kamrat Chrusjtjov levererar bröd nu!

2 reaktioner på ”Veckan som förgick, v. 20”

  1. Kostnaderna för drift, underhåll och trafikledning av järnväg är ungefär 9,5 miljarder per år. Den nya höghastighetsbanan beräknas göra en förlust på 22-24 miljarder per år. Det ska till många dynamiska effekter innan det hålet har skottats igen.

    Det innebär att förlusten för de 55.000 nya hushållen är cirka 418.181 kr per år och hushåll.

    Varje år görs runt 200 miljoner tågresor. Vi kan göra som med kärnkraft och vattenkraft, att de får betala förlusterna för andra energislag såsom vindkraft och solkraft. Varje tågresa får en prishöjning med 115 kr. Förslagsvis kan man trycka på biljetten något i stil med ”tågcertifikatsavgift: 115 kr”.

  2. Train for President

    ”Varje tågresa får en prishöjning med 115 kr.”

    Så tåg-resenären skall betala för tågresan. Osolidariskt. Den självklara lösningen är naturligtvis att bil-åkandet får bära kostnaden. Just nu finns det ju bara fordonsskatt, trängselskatt, drivmedelsskatt och moms. Här finns definitivt utrymme för en demokrati-skatt. Eller varför inte en däckskatt (eller fälgskatt så inte cyklar blir drabbade). Vindruteskatt. Körriktningsvisarskatt. Motorskatt, det är ju hemskt med motorer och sådana slipper vi naturligtvis i tågen. Hastighetsskatt, ju snabbar du kör desto högre skatt. Jag tycker även att bilägare bör straffas varvid straffskatt faller naturligt. Vägskatt, asfaltsskatt (det är ju så hemskt med asfalt, borde förbjudas men bättre att dra in lite mer resurser till tågen istället).
    Det blir ju ganska många skatter att administrera så alla fordonsslag som har många skatter får en extra administrationsskatt (eller kanske skall kallas för administrationsavgift). Bilskattemyndigheten bör inrättas och Mona Sahlin är ju ”relativt” arbetslös just nu. Generaldirektör för bilskattemyndigheten skulle nog passa henne, hon gillar ju skatter.
    Jag tycker det är svårt att växla så en växellådsskatt bör också införas i jämställdhetens namn. Jämställdhetsskatt, många fler män än kvinnor kör naturligtvis bil. Ett ypperligt tillfälle för skatt. Bilar dödar också gulliga smådjur och klimatet varvid djurskatt och klimatskatt kan införas. BMW-skatt för att de är så hemska och kör över hastighetsbegränsningen på motorvägen. Bilreklamsskatt, egentligen borde det vara förbud mot bilreklam men fram tills dess så måste vi skydda konsumenterna mot bilreklam. Förbjud redan nu reklam mot tvättmedel, det räcker väl med ett märke. Vänstersvängsskatt, högersvängsskatt och rattskatt. Parkeringsskatt, jag tycker verkligen inte om att se de hemska bilarna stå parkerade (iallafall där jag bor). Förresten så tycker jag inte om att se dem köra heller så en körskatt är lämpligt.

    Se så enkelt det är att skapa ett bättre samhälle, om alla bara förstod att andra vet bäst så hade vi haft fina höghastighetståg för längesedan.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *