Radio Mises har nöjet att intervjua den politiskt inkorrekte Walter Block. Han talar om ”Defending the Undefendable”, personligt om Murray Rothbard, varför dvärgkastning inte bör förbjudas, varför det är bra med korrumperade poliser och en hel hög andra normbrytande ämnen. Känsliga lyssnare varnas.
Hej,
Bra pod trots Klaus skämt:)
Men av vad jag fårstår av liberteriansk filosofi är att all myndighet borde avvecklas. Men hur löser man nödvändiga saker som polisskydd, brandkår, sjukhus, etc. Vem skulle se över att alla inkluderas. Där måste väl alla betala avgift annars kollapsar systemet/kontraktet.
Mvh Fredrik L
PS: inte backtrackat alla avsnitt men skulle va intressant om ni tog upp vad Sveriges roll va under krigstiden både under 1 & 2 världskriget
Varför skulle de exemplen du nämner behöva drivas av staten?
Brandkår räcker det ju bara att bostadsrättsföreningar och bostadsägare skriver egna kontrakt med brandkårer som kostar x per år. Sjukhus behöver heller inte drivas av staten då alla kan betala själva för tjänsterna istället för att pengarna ska silas igenom statens byråkrati.
Poliser kan på samma sätt kunna medfinansieras av grupper av individer i t.ex en stadsdel där folk kan komma överens om vilket bolag som ska sköta polisens roll och vad för roll de ska spela, förslagsvis företag liknande securitas/g4s.
Mvh,
Oliver
Förstår resonemang med sjukhus och brandkår men inte med polis/ordningsmakt. Mitt problem med gruppvis/stadsdel polis är att det inte skyddar individen på offentliga platser utan endast i eget hemområde. Detta existerar ju redan i form av tex Securitas men beskyddar endast privata ägodelar och inte personlig integritet. Detta hade väl fått in oss på mer privata områden skyddade av privat polis medan man är oskyddad utanför ( läs områden i USA). Man ska väl inte behöva visa områdes-id för att få beskydd av polis?
Amatör inom liberalism och kanske fortfarande för beroende av moder staten:) men förstår inte hur vissa saker ska försvinna utan ersättning som gemene man hade förstått.
Tack för svaret Oliver
@Fredrik
Åk ut på landsbygden och fråga folket där vilket skydd de får av polisen.
Thank you for a very interesting show. Im not quite done listening yet but got caught up in the slavery example and wrote a question/counterargument/someting against it while i had inspiraton:
The problem with the slavery example is upholding ownership. What do I as a third person gain by upholding Klaus ownership of his slave? What is ownership?
I mean, someone breaks into my neighbours house. For me it is very easy to empathize with my neighbour since I have property to that i need protectiong. Us neighbours have a collective self interest. Thus ownership works. And I help my neighbour hunt down the thief and punish it.
With the slave that wants to reneg on its contract I see two people standing against one another. And since I do not own slaves and in actual fact I think owning slaves is a threat to me and my propterty. Klaus has bought the absolute loyalty of another person that he can use against me, Klaus has doubled his influence. I will have a very strong motivation to eliminate the threat of the slaveowners.
I think a weakness in many moral libertarian arguments is that they are theoretical, they only exist in the abstract. The world is alot more machiavellian. If someone in my community was buying up slaves or clients and using their votes on the assembly or starts arming them this person needs to be eliminated by the other neighbours. It is a case of self defence. It does not matter wether this is moral or not. Since it is about life and death, about protecting ones property and freedom.
I find these universal moral arguments for libertarianism unconvincing and unapealing. I like libertariansim since i feel it is in my interest to protect my liberty and property. I am not concerned with other peoples liberty being violated any more than those violations threaten my own liberty and property. I have not quite thougth this trhough but I think at least that this is a different basis for libertarianism than these universal ethical systems?
Remember that we are not discussing morality. We stressed this point at the beginning of the show. Walter is only saying that adults should, according to the non-aggression principle, be allowed to agree on whatever mutual contracts they like. Whether third parties like these agreement or not is irrelevant to the non-aggression principle. This episode deals not so much with morality as with examples of consequences of non-aggression.
Ok, thank you.
Hejsan
Nyfiken fråga från en trogen lyssnare… Vad ligger lyssnarantalet på? Kanske är sekretessbelagt men jag är knappast ensam om att vara nyfiken på det 🙂
Tack många timmars underhållning!! Tunnelbaneresan till och från jobbet har blivit mycket trevligare nu när man upptäckte er för cirka 10 avsnitt sedan och nu drar man igenom alla avsnitt från det första.
I en artikel i en Norsk tidning berättas om att polisen i ska storsatsa på landsbygden. De som bor på landet får ingen hjälp av polisen överhuvud taget. Alla brott de anmäler lägger de bara ned med hänvisning till bristande resurser. Men nu ska polisen storsatsa tillsammans med flera andra myndigheter. De ska ge sig ut på landsbygden och kontrollera att invånarna där inte kör utanför skoterlederna och har hjälm på sig.
Jag tycker mig se en trend hos flera poliskårer världen över. Man slutar hjälpa invånarna med det det sägs att de ska hjälpa till med och övergår till att trakassera dem i stället.