055: Den så kallade frihetstiden

Efter svensk stormaktstid och Karl XII var Sverige ekonomiskt ruinerat. Då inträdde frihetstiden med ett partivälde som varade i 54 år. Istället för fred blev det flera nya krig, ny inflation, monetärt kaos och ekonomisk korporativism. Gustav III gjorde slut på partiväldet år 1772 med sin statsvälvning. En bra början som sedan urartade i nya krig. För 41 år sedan återinfördes ett nytt slags partivälde.

10 reaktioner på ”055: Den så kallade frihetstiden”

  1. Beträffande Holsten, hörde det aldrig till det svenska stormaktsväldet.

    https://da.wikipedia.org/wiki/Hertugd%C3%B8mmet_Holsten

    Men varför envisas ni med att använda ordet ”vi” om den svenska statens krig och erövringar på andra sidan Östersjön? Var ni med och slogs i den svenska hären för flera hundra år sedan, då den svenska staten var en av Frankrike köpt legoknekt?

    1. @Halsingen : Användandet av ordet ”vi” känns ganska praxis när man talar om svensk historia som svensk. Jag skulle kunna säga ”de” hela tiden, men det blir ganska krystat.

      1. @ Hans

        Vem var ”vi” under svensk-småländska, svensk-gotländska, svensk-skånska etc, militära konflikterna?

        Att tala om ”vi” i dessa sammanhang, är att anta ett statsnationalistiskt perspektiv.

        För att t.ex. citera libertarianska ståuppkomikern Doug Stanhope:

        ”The Americans go, ’Screw the French! If we hadn’t saved their ass in two world wars they’d be speaking German right now!’ Oh, was that us? That was us? Was that me and you, Tommy, we saved the French? Jeez, I know I blacked out a little after that fourth shot of Jagermeister last night, but I don’t remember… I don’t remember saving the French! I went through the last ten calls on my cellphone and there’s nothing incoming or outgoing to the French looking for muscle on a project. I checked my pants, there’s no mudstains on the knees from where we were garroting Krauts in the trenches at Verdun.”

      2. @Halsingen : Jag kan hävda ett national-historiskt ”vi”. Därtill så betyder ett ”vi” på intet sätt att man därför sympatiserar med alla som inkluderas i detta ”vi”. Jag är medlem i ganska många vi-grupperingar där jag långt ifrån håller med alla om allt.

        Men som sagt, det är en språklig konstruktion vilken förenklar en historisk diskurs när man talar som historiskt agerande av staten som i gemen kallas ”Sverige”, även om man kunde önska att det vore ansett en nation och inte en stat.

        Jag tror inte att sympati för nationalstaten huvudsakligen är en lingvistisk konstruktion.

      3. @ Hans

        Nu hänger jag inte med riktigt.

        Är användandet av ordet ”vi” om vad staten gör, ett national-historiskt perspektiv?

        När t.ex. framträdande halländska författare och historiker berättar om hur Sverige vid erövringen och försvenskningen av det gamla östdanska landskapet, skapade ett kosovohelvete i Halland, envisas med att använda ordet ”vi” om sina egna förfäders plågoandar, är det då national-historiskt?

  2. I skuggan av ytterligare ett kungligt bröllop. Eller ljuset? Hellre ett kungligt bröllop än en riksdagsdebatt.
    Skademinimering: riksdagen ryker före kungahuset. Kan ni tänka er Carl Philip spärra in sin syster på Nyköpingshus och invadera Danmark? Carl Philip på häst mot Danmark; värjan för vind – en syn för gudarna.
    Prål: riksdagens öppnande 1974. Klipp. [Adress!!!]
    [Justja, knugens farfar dödde 73.]

    7:00 Skämt: Why do herbal tea? Because proper tea is theft.
    Klaus morfar var historieberättare. Farfar var alpklättrare i tennisskor och sov på golvet för det blev man hård av.

    8:35 Dagens Mises
    Omnipotent Government. Kap 11 Illusionen … s.241 Det diktatoriska komplexet.
    Freud & neuroser återkommer. Barn – vildar eller goda?
    Rosseau. Mises framstegsromantiker.
    13:45 Konservativt mög.

    14:05 Estopism? Kinsella! Dödsstraff! Har du dödat någon är du fredlös / laglös!
    Bok: The Triumph of the Terapeutic. Den terapeutiska tillståndet, istället för det religiösa.

    19:13 Dumstrut
    19:15 Bibliotekshögern. Numera med extremism: att man ska vara tyst. Paula Neuding skrev artikel.
    23:50 Timbro: Finns det inga gränser för vår ynklighet? Bubbelplast för barnen. Men är de ändå inte lite kränkta?
    26:20 Var kommer fenomenet ifrån? Gör upp om det: holmgång.
    29:25 Expressen kommit till sans? Två krönikörer. Anna Dahlberg: Hopplöst för S – klipp-dig-och-skaffa-ett-jobb-höger. A.-C. Martéus.
    31:00 SD.
    32:00 Martéus: Trigger-varningar. Kaninpensionat!

    33:12 Autistisk (enligt sociala myndigheter) pojke hemskolades till doktorsgrad i astrofysik vid 17 års ålder.
    35:30 Modern, bred utbildning innebär att alla sysslar med det de är sämst på. [Särskilt som 1) ”bred” idag betyder mycket bredare än nånsin (inkl. massa flum) och 2) den förr (smalare) var avsedd för en elit)]
    37:30 The Läroplan is strong with this one!
    Historia: skit i skolan och hitta nåt själv! T.ex. läs:
    38:08 http://www.runeberg.org: gamla böcker. Man kan hjälpa till genom att korrekturläsa!
    39:50 apropos OCR: Jon Karlung beordrades lämna ut uppgifter. Gjorde så med typsnitt ”Sovjet” (svårläst)!
    41:10 HAX (Henrik Alexandersson) statistik brottslighet: 2014 ringa narkotikabrott 50% av brott [brasklapp om siffrorna: mycket flams]
    42:40 Brott / polisarbete / incitament: Leif GW Persson: varje påse är ett brott. New Public Management.
    44:00 (gräsänkling) föredrag om medicinsk Cannabis.

    45:05 Huvudämne: Frihetstiden! Inte ”frihet”, utan frihet från kungligt envälde.

    /Stenografen
    …so far so good

      1. Jag tror att poängen är att vi fått en frivillig stenograf som gör det enkelt att i förhand eller efterhand ta reda på vaf avsnittet innehåller 🙂

      2. Samt att google (ännu) inte kan indexera svenskt tal. 😉
        Jag skrev nånannan(pod)stans att det är för mig själv också.
        Vill kunna komma tillbaka till favoritavsnitten.

  3. Ni pratade om skolan och värdegrunden vid ett tillfälle. Sen blir det tyst för en sekund efter kommentaren om att den efterblivna pojken saknar det viktigaste av skolan – socialiseradet.
    Jag jobbar som lärare och skulle gärna vilja höra era åsikter kring svensk skolgång. Kanske bjuda in någon gäst?
    Skulle vara spännande att höra 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *