Utbildningsfetischism och överutbildning

Svenska skolan har nästan inget med Sveriges välstånd att göra. Vill man hjälpa en fattig afrikansk by är det antagligen bättre att skicka ner verktyg än att bygga en skola. Ett vanligt missförstånd hävdar att om vi bara sätter folk i skolbänken så kommer välståndet och tillväxten som ett brev på posten. Det stämmer inte eftersom hästen tyvärr måste gå före vagnen.

Betrakta en by som saknar maskiner och gör allt för hand. Om de vill uppnå högre välstånd hjälper det inte att ge dem en skola och utbilda dem i matematik, naturvetenskaper och samhällskunskap. De har inte det fysiska kapitalet, dvs. verktygen och maskinerna, för att bygga något med den kunskapen. Det är meningslöst att utbilda mer än man har kapital till att använda.

I ett fritt samhälle kommer folk lägga precis så mycket resurser som behövs på utbildning för att hålla kunskapsnivån i takt med uppbyggnaden av kapitalet. De kommer inte utbilda grävmaskinister innan det finns grävmaskiner, etc. Kan man utbilda för mycket? Absolut. Om staten konfiskerar resurser för att lära alla barn atomfysik istället för att låta resurserna stanna i samhället och bli till välbehövda grävmaskiner har man slösat bort välstånd.

Svenska folket har aldrig varit underutbildat och det var absolut inte tack vare den allmänna skolan som välståndet så kraftigt höjdes. Initialt ökade utbildningsnivån i takt med kapitaltillväxten, men när staten tog över skolan började den skyffla in pengar och bygga upp ett utbildningssystem i villfarelsen att vagnen kan dra hästen. Ett klassiskt centralplaneringsmisslyckande.

Barn är oftast mer realistiska än centralbyråkrater. Ett barn visar att han förstår att kunskap bör matcha kapital när han protesterar och säger ”Varför ska jag lära mig lösa ekvationer när jag aldrig kommer använda det?”.

Faktum är att skolan idag nästan inte har något med svenska folkets välstånd att göra, inte för att den är dålig, utan för att det inte är så verkligheten fungerar. Min uppskattning är att fyra års grundskola skulle räcka för de flesta. Och nej det är inte på grund av den kinesiska skolan som kineserna nu är på frammarsch och vi på bakmarsch.

Slutligen tror jag det var salig Alf Henriksson som så riktigt påpekade att bara för att man är utbildad så är man inte bildad. Det verkar till och med som att för mycket utbildning inverkar menligt på bildningen.

2 reaktioner på ”Utbildningsfetischism och överutbildning”

  1. I princip allt det som du skriver om skolan är riktigt bra. Gör gärna det oftare, det är alltid ett nöje att läsa:)

  2. Jag kanske missförstår något, men när man pratar om att bygga skolor i tex Afrika så handlar det väl inte om kopior på den Svenska skolan där ungarna ska gå i 10-15år utan snarare ”din” modell där dom går i 3-4år för att lära sig läsa och räkna bara.

    Det kvittar ju om man skickar maskiner till en by om ingen kan begripa hur den funkar..

    Vad som isf hjälper mer borde ju va om man skickar ner datorer med internet anslutning så dom själva kan söka den info dom önskar och sälja det dom producerar till högst bjudande ist för stater/storföretag som köper till underpris.

    I övrigt håller jag med dig om att det blir inflation i utbildning..

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *