Behöver du något att göra i sommar? Vi är alltid intresesrade av bra artiklar och översättningar till www.mises.se, men nu är vi också intresserade av din personliga berättelse.
För ett tag sedan berättade Benjamin Juhlin om hur han följde sitt samvete och valde frihet i den oförutsägbara verkligheten framför den värmen inom Partiet. Det påminde oss om en tanke vi haft en längre tid: Att samla in berättelser från våra läsare om hur ni kommit till insikt om att frihet är bättre än slaveri. Vi vill gärna publicera dessa berättelser på www.mises.se.
Vill du vara med och med hjälp av din berättelse inspirera andra till att ta samma steg som du så maila in din berättelse till joakim.kampe@mises.se eller klaus.bernpaintner@mises.se.
Du kan välja vilken längd på texten som du själv vill. Detaljer från din personliga väg är alltid intressanta. Det går visserligen att vara anonym, men det är roligast om du vill vågar uppge ditt namn. Du får gärna skicka med ett foto som vi kan lägga upp med din berättelse.
För lite inspiration titta gärna i denna bok:
http://mises.org/document/6073/I-Chose-Liberty-Autobiographies-of-Contemporary-Libertarians
Bland alla bidrag som inkommit före den 31 augusti kommer vi välja ut de TRE som vi tycker är ”bäst”, enligt våra subjektiva kriterier — vi är ju trots allt subjektivister. Författarna till bästa berättelserna belönas med varsitt exemplar av boken Demokratins baksida. Om du redan har boken låt inte det avhålla dig från att skriva.
Med vänliga hälsningar
Redaktionen för Ludwig von Mises-institutet i Sverige
Utan att delta i tävlingen kan jag berätta när jag valde frihet.
I min ungdom var jag rätt ointresserad av politik och filosofi men när min skola gjorde en stor sak av valet 2002 – vi läste om statsskicket på samhällstimmarna, höll skolval osv. – så tänkte jag att jag iaf. kunde kolla upp vad partierna stod för. Jag läste en pamflett där någon, i jämförande syfte, ställt ett antal korta frågor till alla partiledarna (ni vet hur häftena brukar se ut).
En fråga löd: Är tio kvadratmeter tillräckligt att bo på? Alla partiledare hade svarat nej på den frågan – utom Bo Lundgren. Hade han svarat ja på frågan hade jag inte reagerat, men han hade svarat: ”Det avgör du själv.” Jag tänkte rätt mycket på detta och insåg att Bo Lundgrens svar var det riktiga. Det är såklart den som ställs inför alternativet som ska avgöra om det är tillräckligt eller inte – inte någon partiledare. Jag märkte att svaret innehöll en princip som kunde appliceras på nästan vad som helst och jag blev mer och mer intresserad av att utforska gränserna och grunderna för denna princip – principen att jag själv är fri att bestämma över mitt liv.
(Jag upptäckte sen att Moderaterna inte konsekvent höll fast vid principen, men det hör inte riktigt till historien…)
Är kriterierna för insikt om frihet likartade med de Block använde?
Man får skriva hur man vill. De vi belönar kommer vi välja utifrån idag ospecificerade kriterier 🙂 Men vi gillar bra berättelser som är personliga, gärna som innefattar uppoffringar, intellektuella omsvängningar, och en radikal syn på statsmakten.
Haha, ni gillar förmodligen inte min berättelse, eftersom jag gick från ”vanlig” till anarkism, till nattväktarstaten…
Dock hoppas och tror jag ni struntar i det, och berättelsen i sig ska vara intressant för andra att läsa. Får se om jag orkar knåpa ihop berättelsen om min resa… Jag bävar främst över om jag kan åstadkomma en text, som kan beröra andra…
Du sa ju tidigare att det var ju kommunistisk anarkism du anammade i ungdomen men oavsett det så önskar jag läsa ditt alster sedan!
Öh, jag var dum och frågade inte i mitt inlägg ovan: Vill ni även ha en berättelser från typer som jag?
Dessutom, vill jag tillägga efter att ha läst Gustav Ros överst här; föll en tår från mitt hårda hjärta. I verkligheten, att så lite (kanske nära mig) fick honom på frihetens väg.
Att få andra att vandra på den vägen, är att göra tvärtom som PB predikar. Du kan inte vinna någon (annat än icke-önskvärda personer) på din sida genom att förminska dem eller förklara dem som fiende…
Alla berättelser är välkomna, även från statskramare som åtminstone har påbörjat sin vandring på frihetens väg. 😉
Puss på dig Klaus! Du är min favorit här, även om du är oförskämd nog att kalla mig för statskramare…
Fy på dig, men du är ung nog för att ändra dig! Jag påstår inte därmed att jag är för gammal att ändra mig…
Från aktiv nationalsocialist (även om jag aldrig gillade den termen) till minarkist till anarkist. Dock ingen lust att vika ut det hela just nu. Men ska helt klart bli intressant att läsa om er andra!
Började väl som vänster, rättvisa och solidaritet lät ju rätt så schysst när man var typ 13 år. Sedan blev jag liberalkonservativ – en ganska blå moderat – under högstadiet, sedan SD och någonting som kan liknas vid nationalsocialism när jag fick upp ögonen för det havererande mångkulturella samhällsexperimentet och nu svävar jag mellan minarkism och anarkokapitalism. Har dock alltid hatat byråkrater och statligt slöseri och har alltid varit förhållandevis marknadsliberal även fast jag ju har förespråkat välfärd tidigare. Har varit med i Muf, SDU och Svenskarnas Parti men jag har egentligen aldrig varit aktiv bortsett från flygbladsutdelning under det året jag var med i SvP.
Jag har alltid trott mig kunna kontrollera och stävja vanstyre, korruption och statligt slöseri bara jag själv får utforma politiken men jag insåg tillslut att ineffektivitet och attraktionen av psykopater är ett inneboende problem med statsmakten.
Jag har en personlig och en intellektuell väg som går parallellt till samma mål minarkist och Österrikisk ekonomi.
Jag hade redan en filosofisk grund att stå på.
Personligen så har jag insett att man i arbetslivet blir diskriminerad om man är duktig och konsekvent väljer principer framför grupptryck. Det har medfört att jag har en naturlig sund förakt för kollektivet och auktoriteter. Gruppen och ledaren skall alltid utmanas.
Den intellekturella vägen började med finanskrisen 2009 då det var uppenbart att kapitalismen var i kris och att de största kapitalisterna i finansindustrin uppenbarligen behövde staten för att överleva.
Jag hittade Peter Schiff på nätet och det var ett uppvaknande.
Det gjorde att jag kom in i en bana att fundera hur samhället egentligen är skruvat samman och fungerar. Man kan säga att det till slut blev ett packet från följande tänkare.
1) Peter schiff
http://www.youtube.com/watch?v=jj8rMwdQf6k
2) Professor Sandel
http://www.justiceharvard.org/watch/
3) Sam Harris
http://www.youtube.com/watch?v=sTKf5cCm-9g
4) Steven Pinker
http://www.youtube.com/watch?v=sjT4HlNJNgI
5) Hans Rosling
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html
Det vore bra om alla kunde lägga upp linkar på inspirerande föredrag som har påverkat dem.
Jag läste en kort introducerande text av en viss ung herr Agorander på KLP:s (Liberala Partiets) hemsida inför valet 2006. Ett val som KLP deltog i bra symboliskt förstås. Texten förklarade rättfram vad negativa rättigheter är och att staten kränker dem. Det räckte. Det var första gången som jag läst någonting liknande.
Jag var redan innan utilitaristisk skattesänkarmoderat, typ. Men fördjupandet till en sammanhållen logisk nivå, och så enkel och avslöjande, var som en uppenbarelse. Så många år som jag studerat (främst ekonomi) med så många professorer som föreläsare och författare. Varför har ingen av dem pekat på grundbulten? Den är ju där, kejsaren är naken. Vet de inte det, eller låtsas de inte om det?
Kan tillägga att Ron Pauls presidentkampanj åren därefter hjälpte till en hel del. Man upptäckte då att det finns massor av människor som har liknande värderingar.
Mitt ”uppvaknande” fick jag på Flashback av den legendariska användaren Stig-Britt (som för övrigt avslöjade de förfalskade bilderna på kungen).
Jag hade väl egentligen aldrig hittat riktigt min grej, men var efter föra valrörelsen försvarare av allt Reinfeldt-regeringen gjorde. ”All for the greater good” som de så väl uttryckte det i Hot Fuzz. Vid en diskussion så dyker så denna Stig-Britt upp och ifrågasätter min och de övriga debattörernas moral. Han frågar oss hur vi med gott samvete kan tycka att den egna ideologin och den egna politiska övertygelsen bör och skall påtvingas samtliga människor i landet med våld.
Och på den vägen är det. Det är egentligen inte någon vidare svår insikt – Ingen ska behöva acceptera att våld eller hot om våld används mot en, vad avsikten än må vara. Ickeaggressionsprincipen och äganderätten kan inte med moralen i behåll inskränkas.
Dagen man frågar sig själv varför man anser sig ha rätten att använda våld mot dem som inte går med på ens idéer frivilligt, varför man tycker att man erhåller ett mandat av att ha majoriteten på sin sida att förtrycka majoriteten med våld – då är inte steget långt till att bli en stolt libertin med rent samvete.
”förtrycka minoriteten med våld” ska det givetvis stå på sista raden.
Roligt att höra Viktor! Har du förresten tråden till avslöjandet om kungabilderna?
Och ett litet tips i all välmening: Passa dig för ordet ”libertin”, det betyder något annat än du avser.
@Viktor
Alltid lika upplyftande varje gång man hör/läser att folk får upp ögonen bara våldet tydliggörs. 🙂
Och jag är ett exempel på att man kan omvändas även i lite mer vuxen ålder, inte bara under åren i och efter gymnasiet som verkar vara fallet för de flesta.
@egensinnig
Slår du 48 år och före detta vänsterpartist. Hoppet är inte ute för någon kom ihåg det 🙂
@ Egensinnig
Apropå negativa rättigheter och hur staten kränker dem, har få förklarat detta så bra och lättfattligt som Bastiat i ”The Law”.
http://mises.org/books/thelaw.pdf
Med tanke på den avgörande betydelse Bastiat haft för just Sveriges liberala systemskifte och förvandling från u-land till västerländskt industriland, är det beklämmande att han i dag är så okänd här (eller som min favoritsosse Stig Björn Ljunggren skrev på sin blogg: ”Vem vågar citera Bastiat helt öppet?”).
Att återintroducera honom för svenskarna vore en kulturgärning – mannen som förändrade Sverige.
Ja, den är mycket bra och värd att översättas.
@Halsing, den som är sugen på att översätta Bastiat får gärna göra det (hint, hint).
Känner du förresten till något bra skrivet som beskriver Sveriges liberala systemskifte och hur Bastiat hade inflytande över det?
@Klaus, rätta mig om jag har fel men The Law är väl redan översatt? Jag har Timbros bok ”Det man ser…”, och har visserligen bara läst den essän men jag tror att ”Lagen” finns med där också. Den kanske inte är komplett?
När vi ändå är inne på litteraturtips så har jag blivit rekommenderad ”Kapitalismen Byggde Landet” av en gammal sosse, Bo Södersten (har dock inte lyckats hitta den själv någonstans). Och jag skriver under på att ”100 år av tillväxt” är riktigt lärorik!
Det stämmer att Lagen finns med (i sin helhet tror jag) i Det man ser och det man inte ser. Problemet är att översättare verkar kunna hävda upphovsrätt över det översatta verket på samma sätt som vilken upphovsman som helst, således blir det svårt att lagligt publicera verket på den här sidan, vilket jag misstänker är vad Klaus vill.
Jag håller dock på att översätta den engelska versionen av Lagen från mises.org just av denna anledning, så det finns en chans att du får se den på mises.se inom en snar framtid ändå. 🙂
Ni kan ladda ner boken som pdf från denna sidan.
http://www.scribd.com/doc/163140331/Kapitalismen-Byggde-Landet
Citat – fritt ur boken:
”… orsaken är att 40 år av kommunistisk diktatur slagit sönder alla de embryon till marknadsekonomi som tidigare kan ha funnits i Ungern och Tjeckoslovakien. Dårför måste dessa länder börja på noll. Ungrare och tjecker förstod att man först måste skapa en fungerande marknadsekonomi. En socialdemokratisk typ av politik kan möjligen bli ett derivat av en marknadsekonomi, men det kan aldrig förhålla sig tvärtom…
… den kinesiske advokaten Martin Lee. Under samtalets gång sa han plötsligt: ”Ja här i Hongkong har vi alla demokratiska rättigheter, men vi saknar förstås rösträtt…”
@ Klaus Bernpaintner
Murray Rothbard har beskrivit det i ”After Mill: Bastiat and the French Laissez-Faire Tradition” och Johan Norberg i ”Den svenska liberalismens historia” t.ex.
@Halsingen: Jag läste ”The Law” under våren. En väldigt bra diskussion runt anledningen till att människan stiftat lagar. Men på vilket sätt har Bastiat direkt påverkat Sveriges utveckling? Det är svårt att se kopplingen där vi står idag :-).
Sverige var ekonomiskt liberalt från andra halvan av 1800 talet till efter andra världskriget då sossarna började bygga folkhem på allvar. Detta är orsaken till det välstånd som ändå finns i sverige, t.ex. härstammar de flesta stora svenska företagen från denna tid.
Sveriges stat i procent av bnp mätt var mindre än USAs
Och liberalerna i sverige var starkt influerade av Bastiat.
OK, off topic men… Finns det någon text eller liknande som styrker detta? Jag har väldigt dålig koll på 1800-talet som sådant. Det verkar mest vara mörker och Napoleons utfrågning av sanhedrin:erna. Fransmän med ideer :-).
Medan jag skrev det här så kollade jag Svenska wikin på Bastiat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9d%C3%A9ric_Bastiat
Den andra meningen under teorier visar på att artikel författaren har hyffsad koll på hur illa det är ställt i Sverigedabatten :-D. Så ja, han kan knappast vara okänd. Men hur vet vi Svenska beslutfattares uppfattning på 1800talet?
@Mikael
Det finns en historiebok som varit rätt omdiskuterad i vissa avseenden men den tar upp en hel del av andra halvan av 1800-talet. Värd att läsa även om den kanske är lite väl hårt politiskt vinklad ibland. En annorlunda historia av Anders Edwardsson.
http://www.bokus.com/bok/9789175667812/en-annorlunda-historia-folkhemmet-i-nytt-ljus/
Här är två bra länkar på Bastiat:
http://www.bokus.com/bok/9789175664255/det-man-ser-och-det-man-inte-ser-och-andra-essaer/
http://www.mises.se/2011/05/09/det-man-ser-och-det-man-inte-ser-den-krossade-fonsterrutan/
Anders Edwardsson är rätt bra som motvikt till all sossepropaganda man blir matad med i skolan.
Jag har egentligen alltid varit mycket mer intresserad av historia än av ekonomi, det är först på senare år som jag har börjat sätta mig in i ekonomiska frågor på allvar. Därav mitt intresse för den Österrikiska skolan.
Då det gäller Svenska politiker på 1800 talet är det en som är viktigare än andra, kanske vår viktigaste politiker någonsin. Finns det några statyer av honom? vet Svensken i gemen vem han var? knappast, istället är vi fullproppade med sossepropaganda.
Hans namn var Johan August Gripenstedt. Under hans tid som Finansminister 1856-66 (det fanns ingen Statsminister då), så infördes näringsfrihet, frihandel, modern bolags och banklagstiftning mm. Gripenstedt var starkt påverkad av Bastiat.
Gripenstedts politik ledde till 100 år av mycket hög verklig ekonomisk tillväxt, kanske den högsta i världen. Det var först runt 1970 som Palme och Sträng med sina totalt sanslösa skattehöjningar lyckades krossa tillväxten.
Den 4 juni 1857 så höll Gripenstedt ett tal där han sa att genom hans politik, skulle alla Svenskar så småningom få det lika gott ställt som adeln hade det. Samtiden skrattade åt honom och kallade det Gripenstedts ”blomstermålningar”, men från 1870 tom 1970 hade Sverige högre tillväxt än något annat Europeiskt land.
Gripenstedt släppte räntan fri, förespråkade den Skandinaviska myntunionen med guldmyntfot mm.
Med de orden som bakgrund inser jag ännu mer hur läskig vår Svenska statsskola är.
Så sant som det är sagt.
För den som vill veta mer om J. A. Gripenstedt och vad ekonomisk frihet betyder så kan jag rekommendera boken ”100 år av tillväxt” av Per T Ohlsson som finns som billig pocket. Perfekt för solstolen 🙂
Det kanske är den som Lars A har läst. Det låter som det 🙂
Tyvärr är det en ganska tragisk personlig historia om denne Gripenstedt och hans metoder var kanske inte alltid de bästa. Men det visar vilken stark kraft som ekonomisk frihet är.
Va f**n?! Jag glömde tacka Lars A för infot. Jag läste lite nät artiklar. Vissa kallar honom hjälte och det blir svårare för mig. Men han hade kanske varit en frisk fläkt idag :-D.
Bra boktips norpan, tack ska du ha :-).