Same same but different

Tack vare en kommentar här på Mises.se blev jag uppmärksammad på detta Youtube-klipp från SVT Aktuellt. Det är helt underbart korkat.

Summering:
I Kina har vissa sajter stängt ner möjligheten att ha anonyma användare eller kommentera anonymt. Det finns dessutom tendenser att det blir svårare och svårare att vara anonym på Internet i Kina. Det är censur. Censur är dåligt.

I Sverige har vi näthat. Därför måste man börja förbjuda anonyma kommentarer eller helt ta bort kommentarsfälten. Det har varit ett misstag att tillåta anonyma kommentarer. Det är ingen mänsklig rättighet att få vara anonym.

Det låter med andra ord exakt som det som George Orwell kallade ”doublethink”:

To know and not to know, to be conscious of complete truthfulness while telling carefully constructed lies, to hold simultaneously two opinions which cancelled out, knowing them to be contradictory and believing in both of them, to use logic against logic, to repudiate morality while laying claim to it, to believe that democracy was impossible and that the Party was the guardian of democracy, to forget, whatever it was necessary to forget, then to draw it back into memory again at the moment when it was needed, and then promptly to forget it again, and above all, to apply the same process to the process itself – that was the ultimate subtlety; consciously to induce unconsciousness, and then, once again, to become unconscious of the act of hypnosis you had just performed. Even to understand the word ’doublethink’ involved the use of doublethink.

[…]

The power of holding two contradictory beliefs in one’s mind simultaneously, and accepting both of them… To tell deliberate lies while genuinely believing in them, to forget any fact that has become inconvenient, and then, when it becomes necessary again, to draw it back from oblivion for just as long as it is needed, to deny the existence of objective reality and all the while to take account of the reality which one denies – all this is indispensably necessary. Even in using the word doublethink it is necessary to exercise doublethink. For by using the word one admits that one is tampering with reality; by a fresh act of doublethink one erases this knowledge; and so on indefinitely, with the lie always one leap ahead of the truth.

5 reaktioner på ”Same same but different”

  1. Eller så är det Mises.se som gör en tabbe.

    I det första inslaget talar man om en dagstidning som är frispråkig men som får huka sig under statens censur genom att byta ut kritiska ledare mot hyllningar av partiet. Det är helt absurt. Man talar även om mikrobloggen Weibo, Kinas svar på Twitter, och att man nu sannolikt efter krav från partiet måste registrera sig med sitt RIKTIGA namn. Det är helt absurt.

    I det andra inslaget talar man om svenska tidningars egna beslut att tillåta, eller inte tillåta, anonyma kommentarer på deras artiklar.

    Erkänner ni på mises.se tidningarnas rätt att förbjuda anonyma kommentarer på deras egen hemsida, eller tycker ni kanske att det borde vara lag på att man måste få kommentera anonymt? Ska detta då omfatta privata bloggar också?

    Gjorde t.ex. bloggaren Cornucopia? fel när han beslutade att ta bort möjligheten att kommentera anonymt på sin blogg, för att öka kvaliteten på kommentarerna? Var det censur?

    Dessutom kan man fortfarande kommentera anonymt på de flesta tidningar/bloggar eftersom du kan skaffa t.ex open-id?

    Varför tillåter ni inte själva anonyma kommentarer?

    Det står:

    Name (required):

    Mail (required):

    Övervakar Mises.se sina användare?

  2. 1. Vi stöder givetvis möjligheten att kommentera anonymt eftersom du kan skriva in vilket namn som helst, och vilken e-post som helst (den behöver inte vara en riktig e-post-adress). Detta leder till att vi dagligen blir överösta med spam. I vilken bemärkelse menar du att vi inte tillåter anonyma kommentarer?

    2. Vi stöder såklart de tidningar eller hemsidor som väljer att ta bort den möjligheten, alternativt ta bort kommentarer helt, som i fallet Newsmill (även om jag personligen tycker det är olyckligt). Dock om jag har förstått detta rätt, och det kan ju hända att jag har förstått detta fel och jag är heller inte insatt i den kinesiska lagstiftningen, handlade det om ett företag som efter politiska påtryckningar (direkta eller indirekta) valt att stänga av möjligheten att kommentera anonymt. Men jag ser inte riktigt skillnaden mellan det och det som sker i Sverige, då det är uppenbart att det är politiska påtryckningar (direkta eller indirekta), som ligger bakom hemsideägarnas beslut att stänga av kommentererna, eftersom de annars i egenskap av redaktörer är tvungna att stå för det som postas i kommentarerna. Och eftersom man kan dras inför rätta för saker man säger i detta land, väljer de att avstå från den risken genom att ta bort den möjligheten.

    Det är som sagt möjligt att jag fattat det fel och att det rör sig om direkt lagstiftning mot anonymitet, men då är det konstigt att man säger att det ”blir svårare och svårare” att vara anonym på Internet i Kina. Dessutom är det väl uppenbart att trenden i Sverige går åt exakt samma håll, men i det ena fallet är det ondskefullt och odemokratiskt och i det andra fallet är det demokratiskt och gott.

  3. Jag tittade igenom kommentarerna på Ica kuriren innan de censurerade. De 100 första var sakligt kritiska konsumenter som tyckte att artikeln var olämpligt och stötande. De skulle därmed sluta att handla på Ica. Man kan förstå att Ica kuriren fick panik och censurerade alla när man till slutet fann en kommentar som var olycklig.

  4. ICA kan skratta sig lyckliga över att de hade kommentering på den där artikeln. Utan det hade de inte fått en susning om hur förödande den kunde vara för ICA:s affärer och de kunde fortsatt att ha publicerat liknande artiklar om och om igen och sedan suttit där blinda och undrat hur det kommer sig att antalet prenumeranter minskar och klippta kundkort ökar.

    Sedan är det faktiskt upp till den som har en hemsida att bestämma till 100% vad som visas på den. Inget fel med det.

    Personligen tycker jag, att har man något att säga så kan man gott låta det få bli emotsagt också. Även om det kanske inte är så roligt alla gånger.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *